Q-Prof – kvalitetsmätning
Att kvalitet uppfattas olika t.ex. beroende på om man betraktar den som specialist i en verksamhet eller som konsument finns det otaliga exempel på. Tekniska prestanda är inte alltid detsamma som användarvänlighet.
Humanik har utvecklat den unik metoden Q-prof för att mäta hur kunder upplever kvalitéten av tjänster.
Q-prof står för Quality Professional och är en metodik att mäta den konsumentdefinierade kvaliteten, särskilt i kunskapsintensiva och komplexa verksamheter. Den utvecklades under en tid, när Humanik hade nära kontakt med Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads Universitet. Metodiken använder strukturerade djupintervjuer med stratifierade urval av konsumenter. Den ger tillförlitliga data med praktiskt taget inget bortfall och kan läggas till grund för verksamhetsutveckling.
Till skillnad från andra kvalitetsmätningar svarar metoden inte bara på om tjänsten levererats på rätt sätt, leveranskvalitet, utan också om tjänsten har relevans för konsumentens verkliga behov.
Leveranskvaliteten är mer allmängiltig från den ena till den andra verksamheten och uppmäts enligt Q-prof i nio olika faktorer där kundens upplevelse av den faktiska leveransen jämförs med kundens uppfattning om service. Skillnaden i faktisk upplevelse och kundförväntan får naturligtvis inte vara stor om kunden ska vara nöjd.