Om oss

Humanik utvecklar människor och verksamheter.

Sedan 80-talet har Humanik hjälpt hundratals organisationer och enskilda personer att utvecklas genom att förbättra de mentala förutsättningarna, den sociala miljön och den interna kommunikationen. Verktygen är arbetspsykologi, modern neuropsykologi och en dokumenterad kunskap om hur man utvecklar flow.

Arbetspsykologisk kompetens kan vara till nytta i all organiserad verksamhet vilket framgår av exemplen på verksamheter som vi genom åren arbetat med: Hälso-och sjukvård på alla nivåer från primärvård till regionsjukvård, Utbildningsverksamheter från förskolor till Universitet, Processindustri, Mekanisk industri, Offentlig förvaltning, Ställningsbyggare och Symfoniorkester.

Humanik AB:s historia

Humanik AB grundades i mitten på 80-talet av Göran Skarman, leg. Psykolog med inriktning på Arbetspsykologi.

Redan under studietiden var jag mer intresserad av det friska hos människan och hur man med psykologisk kunskap kan främja hälsa. De första nio åren arbetade jag i ett arbetspsykologiskt inriktat konsultföretag, med ungefär 100 anställda fördelade på 10 orter i Sverige. Det var en stimulerande och kreativ miljö, med kunniga och intressanta kollegor. Efter några år var jag styrelsemedlem och ansvarig för ett av våra lokalkontor.

Jag hade uppdrag från bl.a. Landstinget i Värmland med inriktning på utveckling av verksamheter inom hälso- och sjukvården och jag accepterade ett erbjudande att som anställd ta ansvar för organisations- och ledarutveckling inom landstinget. Landstinget var då en ganska stor organisation med ca. 17.000 anställda inom Hälso- och sjukvård, Tandvård, Omsorgsverksamhet, Regionaltrafik, Utbildning och Kultur. Jag fick småningom uppdrag på riksnivå från Landstingsförbundet och Socialstyrelsen. Jag var med och utvecklade klinikchefsutbildningar, utvecklingsprojekt för Primärvård och inte minst handledarutbildning för läkare. Att arbeta tillsammans med personal och ledningar i en kunskapsintensiv tjänsteproducerande och politiskt styrd verksamhet är både utmanande och stimulerande. Efter nio år i offentlig verksamhet valde jag att starta Humanik AB.

Verksamhetsidén i Humanik AB har hela tiden varit att använda arbetspsykologisk kompetens för att utveckla verksamheter och människor. Det kan naturligtvis göras på flera olika sätt. Det är alltid uppdragsgivarens behov som styr hur Humaniks kompetens bäst används.

Kompetensen har också resulterat i ett antal metoder, som finns med i vår tjänstebeskrivning.

  • Q-prof, som är en metodik att mäta den konsumentdefinierade kvaliteten, särskilt i kunskapsintensiva och komplexa verksamheter, utvecklades under en tid, när jag hade nära kontakt med Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads Universitet. Metodiken använder strukturerade djupintervjuer med stratifierade urval av konsumenter. Den ger tillförlitliga data med praktiskt taget inget bortfall och kan läggas till grund för verksamhetsutveckling.
  • Flow-mätning är också ett verktyg för att utveckla verksamheten. Datainsamlingen sker genom ett personligt enkätförfarande till personal. Varje person får sitt eget resultat återkopplat och bestämmer själv om han eller hon vill exponera det för andra t.ex. kollegor eller chefer i ett utvecklingssamtal. Sammanställda gruppvärden återkopplas till personal och ledning och läggs till grund för utvecklingsseminarier.
  • Rekrytering och urval. Här ligger fokus mer på urval än rekrytering. Humanik använder arbetspsykologiska tester för att hitta den mest lämpliga av ett antal sökande. Det sker genom att den sökande genomgår ett batteri av tester under en heldag i våra lokaler. Humanik använder riktiga personlighetstester, som är något annat än de formulär för egenbeskrivning som florerar på nätet. Humanik använder också prestationsbaserade tester och kan observera direkt hur den sökande angriper sina uppgifter. För varje person sammanställs en arbetspsykologisk rapport som presenteras både för den sökande och för uppdragsgivaren.
  • Personlig utveckling spänner hos Humanik över en metodbredd från reflekterande samtal till psykoterapi, reglering av fysiologiska och mentala tillstånd, Klinisk hypnos och biofeedback. Alla metoder passar inte alla utan tvärtom är det viktigt att anpassa metoden till individens förutsättningar och behov. Basal KBT-behandling är inte alltid tillräcklig. Teoretiskt utgår vår metodik från den mer moderna synen på det mänskliga nervsystemet och psyket som utvecklats inom den Polyvgala teorin.

Humanik AB engagerade sig småningom i ett antal dotter- och intressebolag:

  • Humanik Rehab som inriktade sig på arbetslivsinriktad rehabilitering
  • Humanhus, ett fastighetsbolag
  • Humanik Management med inriktning på managementtjänster inom hälso- och sjukvård
  • Skandinaviska Patienthotell med verksamhet i Sverige och Danmark, där idén var att samtidigt minska kostnader och öka patientdefinierad kvalitet

Företagsgruppen hade då mer än ett hundratal anställda och jag fick erfarenhet av att verka som koncernchef med verksamhetansvariga chefer för de olika företagen.

Succesivt har de olika företagen avyttrats och idag är Humanik AB i stort sett ett enmansföretag  med en både bred och spetsig kompetens och med ett nätverk av kompetenta kollegor.

Eftersom jag har ett passionerat förhållande till mitt arbete vill jag ägna de sista åren av mitt arbetsliv åt verksamhet som ligger mig varmt om hjärtat. Lönsamhet är idag inte den viktigaste drivkraften utan arbetsglädje. För att citera en av mina chefer för längesedan:

Målet med verksamheten är inte att vara lönsamma, utan att känna arbetsglädje. Men en förutsättning är lönsamhet, annars blir det inte roligt.

Leave a Reply